כשהמלה הפכה לבשר: רצח חאשוקג'י והתפשטות הרפואה המשפטית - הסדנה להיסטוריה חברתית - הבלוג של הסדנה להיסטוריה חברתית - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשהמלה הפכה לבשר: רצח חאשוקג'י והתפשטות הרפואה המשפטית

כלים פורנזיים הופכים מרכזיים יותר ויותר בשנים האחרונות. אולם הצלחתם ההיסטורית והשימושים שנעשים בהם במזרח התיכון, פוגעים באמינותו ובמעמדו של הדיבור האנושי

תגובות
חוקרים
AFP

און ברק

דמותו של צלאח מחמד אל-טובייגי, ראש המועצה המדעית הסעודית לרפואה משפטית וחבר בצוות המחסלים שנשלח לאיסטנבול בעקבות העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, מספקת קריקטורה גרוטסקית, ולפיכך חושפנית, של מדע הפורנזיקה כיום: בעודו חמוש במסור עצמות, הוקלט אל-טובייגי על ידי האפל-ווטש של חאשוקג'י ובמתקני הציטוט הטורקיים שהושתלו בקונסוליה כשהוא מציע לחבריו להאזין למוסיקה באוזניות בכדי להחריש את צרחות העיתונאי בשעה שאצבעותיו מנוסרות. אל-טובייגי לא רק השתמש בכליו המקצועיים כדי להעלים ראיות, הוא אף אטם את אזניו מפני הקול האנושי שהשמיע קורבנו. השלומיאליות הסעודית החושפנית התגלתה גם בהחלטת המתנקשים למנות כפיל-גוף (body-double) שיכנס בנעליו של חאשוקג'י (רעיון שהיה יכול אולי להצליח אילו אכן היה המרצח הסעודי טורח להחליף נעליים) כדי לגלם את העיתונאי עבור המצלמות ביציאה מהקונסוליה. בגרסה הזו, אם כן, פורנזיקה היא פרקטיקה של השתקת קולות, העלמת ראיות וחטיפת גופות.

כפיל
CNN

אנשי המשטרה הטורקית, שעשו אף הם שימוש נרחב באמצעים פורנזיים מגוונים על מנת לפענח את הרצח וללקט פיסות דם, עצם וקול, איישו לכאורה את הצד השני של המתרס. צוותי המומחים הטורקיים קעקעו בהצלחה את ניסיונות הטיוח הסעודיים (מילולית ממש, ומבעד לצבע הטרי שנמרח בחפזה על הקירות מוכתמי הדם בקונסוליה באיסטנבול). בנוסף, על ידי הקלטה של המחסלים הסעודיים בשעה שאלו עברו דרך המכס הטורקי, הצליחו השוטרים לזהותם לפי קולם בשעה שהראשונים התקשרו לריאד מתוך הקונסוליה ולהצמיד לקול התלוש גוף ופרטים מזהים. מהלכים אלו אפשרו לנשיא ארדואן ולאנשיו לשטוח את העלילה המקאברית ולהזין את התקשורת הבינלאומית והערבית הצמאה לפרטים מדממים בצורה שהרעידה את אחיזתו של מחמד בן סלמאן בכס המלוכה עליו הוא מיועד לעלות. הרקורד של ארדואן בפגיעה בעיתונאים הפך לשעה קלה לבלתי רלוונטי בבית המשפט של דעת הקהל העולמית, זירה שהחליפה את המאבק האידיאולוגי והערכי בשיח מדעי-אובייקטיבי לכאורה. בעזרת הפורנזיקה, רודף העיתונאים מאיסטנבול יכול לפסול במומו שלו את המחסל מריאד.

גוף הידע של הרפואה המשפטית היה מראשיתו מעין חרב פיפיות ששימשה משטרים וגם את החותרים תחתיהם. גם בתרבות הפופולרית היום יכולה סכין המנתחים לשמש את הבלש והרוצח הסדרתי גם יחד. סדרות טלוויזיה כ-CSI מחד גיסא ודקסטר מאידך מבהירות שלכולם מקום ביקום המתרחב של הפורנזיקה.

דקסטר
SHOWTIME

את המרכזיות של הרפואה המשפטית בהתכתשות הגיאופוליטית הנוכחית אכן ניתן להבין על רקע מעמדה החדש בעולם בכלל ובאזורנו בפרט. הפורנזיקה משנה את החלוקה המוכרת בין ראייה לעדות. טכניקות פורנזיות חדשות מאפשרות לאובייקטים דוממים לפתוח פה ו"לדבר" בעוד דור חדש של גלאי אמת מאפשר להתעלם מדברים שאומרים קולות של נחקרים-חיים, להתמקד לחילופין בממדים הפיזיולוגיים שלהם (כמו תדירות או גובה צליל, ועל כך בהמשך), ולהפכם למדיום במקום למסר.

זה היה ועודנו חלק משמעותי מכוחה וסוד קסמה הנוכחי וההיסטורי של הרפואה המשפטית. במהלך המאה התשע עשרה, עליית התחום הזה במזרח התיכון (סמוך לאחר הופעתו באירופה) התרחשה במקביל לירידה בלגיטימיות של עינויים ככלי לחילוץ אמת משפטית. הגוף השותק דיבר עכשיו שוב, וניתן היה לדובב אותו ולחלץ ממנו אמירות לגיטימיות וקבילות בהליך המשפטי. כפי שהראה ההיסטוריון המצרי ח'אלד פהמי, במזרח התיכון יש לרפואה המשפטית היסטוריה מעניינת וייחודית ההופכת את הכלי הזה, מאז המאה התשע עשרה, לאמצעי ביקורת משמעותי כנגד המשטר באמתחתם של אנשים ונשים מוחלשים הדורשים צדק במערכות משפטיות מסואבות ואדישות. כפי שמראה רן לוי בדוקטורט שכתב, בעשורים הראשונים של המאה העשרים אפשרה רפואה משפטית בא"י\פלסטין המנדטורית לחלץ כוונה פלילית של חשודים דרך פצעי קורבנותיהם, צורתם וגודלם. לטענת אייל ויצמן ותומס קינן בספרם, הגולגולת של מנגלה: לידתה של האסתטיקה הפורנזית, מאז שנות השמונים של המאה הקודמת, במקביל לקעקוע אמינותם של העדות והסובייקט הדובר (בעידן של "פוסט-אמת") אובייקטים יציבים לכאורה כמו הגוף ועצמים דוממים ומתים-לבטח כשיער או עצמות נתפשים כדוברים אמינים יותר ויותר בערכאות הדנות בפשעים נגד האנושות. ארגוני זכויות אדם, כמו "המכון לאדריכלות פורנזית" שהקים וייצמן עצמו, משתמשים כיום אף הם בכלים כאלה. אולי לא בכדי נכתב על חאשוקג'י בגרדיאן ובכלי תקשורת אחרים שקולו לאחר המוות הדהד בצורה ברורה יותר מאשר בכל טוריו העיתונאיים שכתב בחייו: מסתבר שקולו של הפוסט מורטם אמין ורם אפילו יותר מזה של הוושינגטון פוסט.

ח'אלד
N. Strekalovsky/הוצאת אוניברסיטת קליפורניה

בשנים האחרונות, עוד ועוד גופות מבותרות חוזרות מהמתים ואכן משמיעות את קולן ברמה. כך, למשל, היה במצרים, עם ניסיון הטיוח של רצח ח'אלד סעיד במכון לרפואה משפטית במחצית השניה של 2010, שחשיפתו ליבתה את גל המהפכות במדינה. העינויים ורצח הדוקטורנט האיטלקי ג'וליו רג'ני בפאתי קהיר ב-2016, כנראה על ידי המשטרה המצרית, טויחו אף הם במכון מצרי לרפואה משפטית ונחשפו במכון איטלקי שכזה. גם כאן, הפכה הפורנזיקה לזירה עיקרית של המאבק בין המדינות. כפי שמראים ספריהם החדשים של סינאן אנטון, שוטף הגופות, או פרנקנשטיין בבגדאד לאחמד סעדאווי, גם בעיראק גופות מבותרות והאנשים שמטפלים בהן הופכים, מטאפורית, לדוברים המובהקים ביותר של המדינה השסועה.

במקביל, אנו עדים לשינוי גם ביחס שבין המלים לבין הקול הנושא אותן, ולמעשה להעדפה גוברת של הקול על פני המלים הנאמרות. טכנולוגיות חדשות של הקלטה, ממסר וניתוח מאפשרות כיום לא רק לזהות דוברים לפי קולם, כפי שנעשה בפרשה הנוכחית. כפי שמראה החוקר והאוצר הלבנוני לורנס אבו חמדאן, הן אף מאפשרות לנתח את מוצאו של הדובר על ידי הצלבת מבטאו עם מפות לינגויסטיות של התפלגות חיתוך עיצורים ותנועות; את מצבו הרגשי והבריאותי, לפי המידע שצופן הקול על מצב בית החזה ומיתרי הקול; ואפילו לקבוע אם הוא משקר או דובר אמת, כפוליגרף קולי. הפוטנציאלים הללו התגלו כבר עם המצאת הסטטוסקופ ב-1816 - בידי רופא צרפתי חסוד שביקש להימנע מלהניח אוזן במישרין על חזה של פציינטית צעירה. ההמצאה הביאה לשינוי בהגדרת המחלה מאוסף סובייקטיבי של סימפטומים לכשל בתפקוד של מערכת גופנית, או במלים אחרות, למעבר מנראטיב, סיפור של חולה, לפתולוגיה.

טכנולוגיות הקלטה מאפשרות לנתח את מוצא הדובר, את מצבו הרגשי והבריאותי, ואפילו לקבוע אם הוא דובר אמתFilm and Production by Dusan Solomun

גם כאן התרחש צמצום הדרגתי ומתמשך בסמכותם של חולים לדווח על מכאוביהם בצורה אמינה וקבילה. תלונות ללא ממצא פיזיולוגי הפכו לאינדיקציות להפרעה נפשית, כשאת גופו של החולה מייצג הרופא עם המכשור שבידיו. עם המצאת הסטטוסקופ, במקום שהקול ישמש פלטפורמה לנשיאת תכני הדיבור, הפך הדיבור לפלטפורמה לנשיאה של קול, על מנת לאבחן את מצב הריאות, למשל. כך, לדוגמה, מקובל עד היום בארצות שונות, שהנבדק מתבקש לומר מלים מסוימות במהלך ההקשבה לריאותיו, כאשר את המשמעות הרפואית מפענחת הרופאה באמצעות הקול הנשמע מן הגוף, ללא כל קשר למשמעותן של המלים. בקיצור, העיסוק הפורנזי בגוף ובקול הופך למעשה כל תודעה, מעצם אי-הלימתה המלאה למידע שהופק מפלטפורמות גשמיות אלו, לכוזבת.

טכנולוגיות פורנזיות משני הסוגים (גופניות וקוליות) אפשרו לקול דמו של ג'מאל חאשוקג'י להדהד בעצמה שתוגברה על ידי הנחות גלובליות ואזוריות כאחת בדבר הקשר בין אובייקט ואובייקטיביות. אולם הרפואה המשפטית היא, כאמור, חרב פיפיות. בעוד את הטורקים היא שימשה כדי לחשוף ראיות, את הסעודים היא שימשה על מנת לנסות ולהעלימן. חשוב לא פחות, למרות שארגוני זכויות אדם וגורמים מוחלשים מנכסים את כליה בהצלחה מזה עשורים, המנעד המתרחב של השיטות הפורנזיות מסמן תהליך מפחיד של ערעור על סמכותו של הדיבור האנושי והחלפתו באבני בוחן טכנולוגיות, נייטרליות לכאורה. שיטות מדעיות אלו מגדירות מחדש את האמת – המשפטית, הרפואית והגיאופוליטית – כעניין מדיד וכזה שניתן לצמצם לשרירי ועצמות הגוף, מיתרי הקול, הריאות או תקרת החיך, במקום לתכנים, רצונות, ואמירות של אנשים. אין ספק שהגוף הוא קונטקסט חשוב לכל טקסט שיוצא ממנו, אולם הוא לא יכול להיות חזות הכל. גם אם לעיתים קרובות מסייעת הפורנזיקה לחשוף שקרים, טיוחים, ופייק ניוז, היא עושה זאת תוך קעקוע עקבי, מתמשך ואפקטיבי במעמדו של הדיבור. אכן, בסופו של יום פרשת חאשוקג'י חושפת גם עד כמה מוגבלות הראיות הערומות כשהללו אינן מלוות בדיבור ערכי וברצון פוליטי: כמו במקרים אחרים, דוגמת התחממות כדור הארץ, גם כאן נראה שהשיירה עוברת אפילו כשכל הנתונים ידועים וכל העובדות מונחות על שולחן הניתוחים.

מסור
AFP

עקבו אחרינו בפייסבוק וקבלו עדכונים על מאמרים חדשים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#