טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מגזין עיניים

חוֹכְמַת הַהֲמוֹנִים

כַּאֲשֶר אֲנַחְנוּ מְשַתְפִים בַּחֲשִיבָה, אֵינֶנוּ מְבַקְשִים מֵאַחֵרִים לַחְשוֹב בִּמְקוֹמֵנוּ. אֲנַחְנוּ מְבַקְשִים מֵהֶם לַחְשוֹב אִיתָנוּ, כְּלוֹמַר אֵינֶנוּ מְוַותְרִים עַל הַהַחְלָטָה הַסוֹפִית

תגובות
עיניים חוכמת ההמונים

לֵיאוֹ סָבל מֵחוֹם וּמִפּרִיחה, אבָל דְבוֹרָה, אמו, לא היתה מוּדאֶגת. ילדים חולים לעתים דֵי קרובות, ואצל בני הארבע חוֹם הוא תוֹפעה שִגְרָתית. למרות זאת היא הֶחליטה לקחת אותו לַמִרפָּאה.

בְּעוֹדה יושבת בַּחֲדַר ההַמְתָנה, היא כתבה בְּעמוד ה'פֵייסְבּוּק' שלה: "אין בילוי מתאים יותר ביום חופשה מֵהַמְתָנה לְרופא ילדים". הרופא בדק אֶת לֵיאוֹ, אִבחֵן דַלֶקת גרון הנִגרֶמת מֵחַיידק סְטְרֶפְּטוֹקוֹקוּס ורָשם לו אַנְטִיבִּיוֹטִיקָה. דְבוֹרָה הוסיפה בַּ'פֵייסְבּוּק': "דַלֶקת גרון. שום דבר רציני".

חלפו כמה ימים, אבָל האַנְטִיבִּיוֹטִיקָה לא הוֹעִילה וּמַצָבוֹ של לֵיאוֹ הֶחמיר. כשהִמתינה דְבוֹרָה לְתוצָאות של מִשְטַח גרון נוסף, היא צילמה אֶת לֵיאוֹ האומלל שוכב בַּמיטה בַּמִרפּאה. היא שיתפה אֶת התמונה בְּעמוד הפֵייסְבּוּק שלה וכָתְבה: "המצב של לֵיאוֹ הֶחמיר. העיניים תְפוּחוֹת עד כדי כך שהן נֶעצמות, החוֹם עלה, והאַנְטִיבִּיוֹטִיקָה לא מועילה. אולי יש לו אַדֶמת"?

חברֶיה בַּפֵייסְבּוּק שלחו ללֵיאוֹ איחולֵי הַחְלמה, וניסוּ לעודד אותו. למחרת הֶעֶלתה דְבוֹרָה עוד תמונה של לֵיאוֹ, הפַּעם בַּבַּית, מחזיק אֶת בובת הדובי שלו. היא כתבה: "התְפיחוּת מַחְמִירה, בעיקר בָּעֵיניים וּבַסַנטר. החוֹם עדיין מטורף. מִסכּן!"

כמה אנשים כתבו שאולַי יש ללֵיאוֹ אָלֶרְגיָה; אֲחָדים הִציעו לה שלא תִדאג; ואז שיתפה אֶת דְבוֹרָה אחת מֵחַבְרוֹתֶיה בַּפֵייסְבּוּק (היא לא היתה רופאה אלא אמא מודאגת) בְּמה שֶקָרה לַבֵּן שלה: היו לו תופעות דומות והוא אוּשְפַּז. בְּסופו של דבר אִבחנו אצלו מחלה נדירה שעלולה להיות קַטְלָנית. "אַת חַיֶיבת לרוץ לְבֵית החולים", הִתעַקְשה החבֵרה. "אִם תמשיכי לחכּות, הנֶזק יִגְדל". עוד שנֵי חברֵי פֵייסְבּוּק הִפְצִירוּ בִּדְבוֹרָה להביא אֶת בְּנה לְבֵית החולים בִּמהירות. ואכן, בבית החולים התברר שלֵיאוֹ הצעיר נִדבּק בַּמחלה הַנדירה.

מִתבּרר שדְבוֹרָה פעלה מתוך אִינְסְטִינְקְט אִמָהִי. בלי תִכנון היא ניהלה תהליך חשיבה משותָף עִם הֶהָמון כדי להבין מה קורֶה לַבֵּן שלה. היא פנתה אֶל 'חוֹכְמַת הַהֲמוֹנים' שלה, אֶל הרֶשת החֶברתית שלה, והִצילה אֶת חַיָיו של לֵיאוֹ.

שיתוף בחשיבה הוא שימוש בִּתְבוּנה קיבוצית (קוֹלֶקְטִיבִית) של אנשים. בִּמקום חשיבה של אדם אחד, הרְשָתות החֶברתיות מְאַפְשְרוֹת שיתוף בחשיבה עִם הֶהָמון. בַּתהליך מַציגים שאלות, מְנַתְחים תגובות וּמַחליטים איך לִפעול. ההַחלָטה מבוּסֶסת על התבונה הקיבוצית או על רעיונות יְצירתִיִים של ההמון.

הניסוי המְקוֹרי בְּחוכמת הַהֲמוֹנים נַעשָׂה לִפנֵי כְּמֵאה שנה וּבְמַהלָכוֹ ניחשו שמונֶה מאות אנשים אֶת מִשקָלו של שוֹר בְּיָריד הוֹמֵה אדם בִּפְּלִימוֹת שבְּאַנְגְלִייָה. איש לא יָדע לציֵין אֶת מִשקָלו המדוּיק של השור, אבָל ניתוח התוצאות הֶראָה שהחֶצְיוֹן היה שָוֶוה לַמִשקל המדוּיק שלו (החֶצְיוֹן הוא המִספּר האֶמצָעי בין כל המִספּרים הגדולים מִמנו לְבין כל המִספרים הקטנים מִמנוּ.) התְבוּנה הקיבוצית של הֶהמון היתה מדוּיֶקת.

שיתוף חשיבה הוא דֶרך חדשה לְמִימוּש שאיפוֹת וּלקַבָּלת החלטות בִּתְחוּמים כגון לימודים, טיולים וּבריאות. נסו לדַמיֵין מה היה קורֶה אִילו יָכולנו להחליט כל החלטה חשובה בְּעֶזרת האנשים החכמים והמְנוּסים ביותר בָּעולם. כאשר אנחנו מחליטים בְּעַצמֵנו לעתים קרובות קשֶה לנו להִתעַלֵם מֵהרגשות שלנו ולכן לא תמיד אנחנו בוחרים בַּפִּתְרון האוֹבְיֶיקְטִיבִי ביותר.

מֶחקר שפורסם לָאחרונה מְלַמֵד שאפילו אֵירוע רִגשי קטן עשׂוּי להשפיע על הַחלָטות עתידיוֹת, גם אִם אֵיננו מוּדָעים לכך באותה השעה. חישבו, למשל, על מצב שבּו חבר קרוב עומד לחגוג יום הולדת. אבָל אתם נִקְלַעתם לְריב קשֶה וּמַעציב איתו. מה עושׂים? באים לִמסיבת יום ההולדת? מְביאים מתנה? איזו מתנה? בְּמַצב של סַעֲרַת רְגָשות היְכולֶת שלנו לחשוב בְּהיגיון מוחלט וְלַעשׂות אֶת המַעשֶׂה הנכון מוּגבֶּלת.

לעומתנו הֶהמון אֵינו מוּשפָּע מֵהרגשות הפְּרטיים שלנו וּמְאַפשֵר לנו להֵיעָזר בְּעֵצות של אנשים שחושבים בְּצורה הֶגיונית ואוֹבְּיֶיקְטִיבִית.

ל'חוֹכְמַת הַהֲמוֹנים' יש עוֹצְמה רבּה. אנחנו יכולים לגייס אֶת 'הַמוֹחַ הַמְשוּתָף' לְשֵירוּתֵנו בִּזְכוּת הטֶכְנוֹלוֹגְיוֹת החדשות והרְשָתות החֶברתיות.

'הַמוֹחַ הַמְשוּתָף' מִתְאַפְשֵר רק על ידי חשיבה עצמאית של מִשתתפים בִּקבוצה גדולה וּמְגוּוֶנת. בְּתַהליך החשיבה הזה אין עֲמָדוֹת קבוּעות מֵרֹאש מהי ההחלטה הנכונה או הטובה ביותר. חוכמת ההמונים יכולה להִתמַמֵש רק כאשר יש נקודות רְאוּת אֲחָדוֹת ואפילו מנוּגָדוֹת זוֹ לָזוֹ של קבוצה גדולה של אנשים צעירים וּמבוגרים, בַּעלֵי רֶקע אחֵר וּתְחוּמֵי עִניָין מְגוּוָנים.

חשוּב לציֵין שכּאשר אנחנו מְשַתְפים בחשיבה, אֵיננו מְבַקְשים מֵאחֵרים לַחשוב בִּמקומנו. אנחנו מְבַקשים מֵהם לחשוב איתנו, כלומר אֵיננו מְוַותְרים על ההחלטה הסופית. היא תמיד שלנו.

'חוֹכְמַת הַהֲמוֹנים' היא נֶכֶס בַּעל עֵרך רב. היא מְשַמֶשת גִישָה לְיועצים חכמים בְּשָעה של הִתְלַבְּטוּת קשָה.

מאמר מעיניים – מגזין לילדים, גיליון 200 בנושא "חוכמה", אפריל 2017



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות